tisdag 2 april 2013

Tillbaka i vardagen

Sjuk
Nu är det två veckor sedan jag kom hem från rehabiliteringen i Polen och en vecka sedan jag skrev i bloggen.  Första dygnet i Sverige tillbringade jag med barnbarnen i Uppsala och oturligt nog fick de magsjuka när jag var där… Anledningen till att jag inte skrivit något är att efter ytterligare en dag i Sverige var det min tur att bli sjuk.

Men innan dess hann min man Janne konstatera att han inte behövde vänta in mig när vi gick tillsammans från bilen, utan jag hängde med i hans tempo! Så gånghastigheten hade definitivt förbättrats under tiden i Polen!

Att leva med MS
Tyvärr triggade magsjukan igång ett s.k  ”falskt” MS-skov. Det betyder att gamla skador aktiveras och tidigare symptom kan komma tillbaka, men det är alltså inte någon ny inflammation. Det är vanligt att detta sker vid olika påfrestningar som t.ex. stress eller när man blir sjuk, särskilt om man får feber.  Den här gången drabbades jag av yrsel och svaghet i benen som en följd av magsjukan.  Det visar hur känsligt systemet är och även om man är i bra form så vet man aldrig när sjukdomen slår undan benen. Och även om det känns frustrerande att detta hände just nu, när jag mådde så bra, så är jag glad att jag i grunden är i bra form vilket säkert förkortar den här svackan och hjälper mig tillbaka snabbare.

Träning
Några promenader och gångträningstillfällen har det alltså inte blivit och några dagar var jag helt sängliggande, men jag har för övrigt försökt hålla i den dagliga stretchingen och bollträningen (balans, koordination och bålstabilitet)

Kan säga att det varit lite si och så med balansen… och att jag trillat av bollen ett antal gånger!


Men idag, efter två veckor, känner jag att jag har återhämtat mig och är på väg tillbaka igen, till där jag var när jag åkte från Polen!

Längst upp i backen ligger vårt hus...
Jag har tagit en promenad med hunden på förmiddagen och klarade till och med mördarbacken upp till vårt hus! 



På utflykt med Pricken och Bea, sommaren 2012




Fortfarande är det ganska mycket snö och kalla nätter här, men underbara dagar med vårsol.

Snart kan jag ta fram min elrullstol och ge mig ut på långa härliga turer i de vackra omgivningarna där jag bor!  






Ridterapi
Fazenda, min underbara
ridterapikompis!

Idag har jag också varit på ridterapi igen!  Fantastisk träning och samtidigt väldigt trevligt och stressreducerande!

Vi gjorde några nya övningar för att stretcha nacken och bröstmuskulaturen,  vilket är väldigt bra för mig.

Jag håller just nu på att hitta en strategi för att få in träningen i min vardag, en vardag som även innehåller mitt halvtidsarbete som akupunktör och egen företagare plus förstås allt som man behöver göra när man har hem och familj.  Det är väldigt mycket balansgång och min man får ta stort ansvar för hemmet.  

Jag tror jag ska läsa mitt eget inlägg om Fatigue, jag kanske kan få något bra tips! 



Påsk och Kost
Vi hade påskmiddag här hemma för några av barnen och barnbarnen, vi blev bara 11 stycken den här gången eftersom några firade påsk på annat håll. Annars är vi totalt 18 med alla barn, barnbarn och respektive! Underbart att ha dem här och som tur är så är jag gift med världens bästa man, som dessutom är en pärla i köket! 

Grönsaker och tjälknöl
från gräsätande  lamm
Rostade rotfrukter med fårost


Vi lyckades få till en middag, med något för alla.

Jag som äter strikt anti-inflammatorisk paleokost 
och Janne som fortsätter med LCHF-kost.  


Barnbarnen
Molly, Ida, Kyra och Mira
Och vi gjorde förstås en smarrig påsktårta -
till BARNEN!

Varför man nu ska stoppa i dem en massa onyttigheter??!


Måltiden gick bra och jag höll mig till sådant som är bra för mig… men när vi kom till fikat spårade det ur. Jag som normalt är en väldigt karaktärsfast person, lyckades övertala mig själv att jag bara måste smaka på påsktårtan!  Som innehöll både ägg, vetemjöl, socker, vit chokladmousse och grädde från komjölk…  bara förbjudna saker, suck!  
Vet inte riktigt hur jag tänkte där… efter 2 veckors avgiftningskur och strikt antiinflammatorisk kost i 3 veckor efter det.  

Ibland är min övertalningförmåga till skada för mig själv!

Men ingen ide att gråta över spilld (eller snarare uppäten) mjölk  -
The only way now is to jump right back on track! 

Från och med NU och inom överskådlig framtid, ser mina fikastunder ut ungefär så här: 
Grönt te med hembakat knäckebröd, chévre och några oliver
(Faktiskt MYCKET godare än tårtan!)

RECEPT på brödet: 
1 dl mandelmjöl
1 msk kokosnötsmjöl
1 msk fiberhusk
ca 3,25 dl blandade frön o nötter 
(ex. solrosfrön, sesamfrön, psylliumfrön, pumpafrön, linfrön, hasselnötter, valnötter)
blanda med 1/2 dl olivolja
häll på 2,5 dl kokhett vatten.
Blanda ihop till en deg, som plattas ut på bakplåtspapper i långpanna. (obs tunt, ska täcka plåten)
Strö över flingsalt. Ugn 150 grader i ca 1 timme
Bryt i bitar när det kallnat



Eller röd grapefrukt...








Eller en grönsaksdrink och 
jordgubbar...


Det var allt för idag! 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar