fredag 15 mars 2013

Dag 19

Fredag, näst sista dagen...

Idag övergår vi från "detoxification"-kost till ordinarie anti-inflammatorisk MS-kost.

Tyvärr hinner jag inte prova den mer än idag och till frukost i morgon, eftersom jag åker vid lunchtid.

 Frukosten idag bestod av någon slags glutenfri gröt med frön, gojibär och apelsiner, med rismjölk till.
Lunchen glömde jag ta kort på för jag var så hungrig då... den bestod i alla fall av brysselkål med valnötter.

Till middag en enkel sallad med supergod getost! Jordgubbscremen var egentligen eftermiddagsmål, men det hanns inte med eftersom vi var på ridterapin då, så det fick bli dessert istället. Det gick alldeles utmärkt!



Dennis i Warszawa
I förrgår lovade jag berätta om Dennis utflykt till Warszawa, men glömde bort det igår. Ameds Centrum skulle ha en stor presskonferens och Dennis och jag var tillfrågade om vi ville ställa upp och berätta om våra CCSVI-behandlingar och vår erfarenhet av deras rehab.program.

Jag funderade länge och väl, vill gärna dela med mig av mina erfarenheter, men kom fram till att jag faktiskt inte var beredd att missa en enda dag av min rehabilitering! Det skulle innebära en bilresa på 2 x 2,5 timme, mycket folk och surrig miljö och en ganska hög anspänning att prata engelska inför en massa journalister m.m. För mig skulle det innebära att även dagen efter skulle gå bort, till återhämtning. Jag var dessutom övertygad om att Dennis skulle göra det här alldeles utmärkt på egen hand! Vilket han också gjorde! Läs mer på Dennis blog MS-PATIENTEN Dennis ska stanna en vecka till, så han hade råd att förlora en dag.


Att lära sig prioritera och välja vad man ska säga JA respektive NEJ till är en viktig del av livet med MS.  För mig är det viktigaste (och svåraste!) att undvika situationer som skapar stress.

Det var ett bra beslut att stanna kvar här!




Tester
För övrigt har den här dagen bestått av samma tester som dem vi gjorde första dagen. Har några moment kvar, som jag ska göra i morgon. Samtliga tester har visat förbättringar, framförallt av rygg- och bålstabilitet. Även gångförmågan har förbättrats! Och smärtan i axeln är så gott som borta.
                                             
Jag har fått ytterligare en pusselbit på plats i mitt livspussel!
Tiden här är förstås bara en start på fortsatt träning och kosthållning. Nu gäller det för mig att hålla i det här när jag kommer hem.

Vi gjorde en film idag, där vi spelade in alla övningar med Tomasz som instruerade, så att jag ska komma ihåg vad jag ska göra när jag kommer hem. Hur smart som helst!



Jag är verkligen så otroligt tacksam för den här tiden. Förutom att jag tagit ett stort kliv när det gäller min rehabilitering har jag lärt känna nya fantastiska människor! Det känns lite vemodigt att åka hem i morgon även om det förstås ska bli härligt att återse alla nära o kära.

Av hela mitt hjärta kan jag rekommendera alla mina MS-vänner att delta i Ameds Centrums unika rehabiliteringsprogram! Klicka HÄR för mer information. Eller kontakta mig på lena_og@hotmail.com för att få information på svenska.

Ett tips är att stanna här i fyra veckor. Då hinner man befästa både träningen och kosten och då blir det lättare att fortsätta hemma.

Och kom ihåg: "Only as high as I reach can I grow, only as far as I seek can I go, only as deep as I look can I see, only as much as I dream can I be." - Karen Ravn

Jag kommer att fortsätta berätta om hur det går när jag kommer hem. Fast kanske inte varje dag...;)

Mitt allra varmaste TACK till alla er som på olika sätt bidragit till att göra den här resan möjlig!
Ni vet vilka ni är....














3 kommentarer:

  1. Nu har jag läst hela din blogg, Lena – vilken resa du har gjort!
    Jag är otroligt imponerad över hur stark och positiv du är, och när boken kommer vill jag läsa den. (För jag tycker att du ska skriva en!)
    Hoppas resan hem går bra.
    Stor kram från ett svinkallt Falun.

    SvaraRadera
  2. Hoppas att återtåget till Sverige har gått bra.

    Alla hälsar härifrån

    SvaraRadera
  3. Tack FinaLina! Såklart det blir en bok :) Mellanlandat i Uppsala hos Sanna och åker vidare hemåt i morgon. Kram!

    SvaraRadera