tisdag 12 mars 2013

Dag 16

Tisdag, sista veckan...

Ada serverar förmiddagsmålet ,
 apelsinskivor och grönsaksdrink
Ännu en dag av diet, träning och behandlingar.
Jag har lite träningsvärk här och där, härligt att känna att kroppen har fått arbeta!

Jag märker att jag går fortare efter två veckor här, vilket känns helt underbart! Det stämmer inte med min personlighet att masa sig fram som jag har gjort de senaste åren. Det är lite mer spänst i steget nu! :)

Frukten och grönsaksdrinken på förmiddagen är en riktig höjdare och ger lite extra energi till träningen!


Dennis fru är här och hälsar på några dagar och har varit med och tittat på oss när vi tränat. Temperaturen i bassängen där vi tränar var inte helt i hennes smak, så hon kröp ner i den varma jacuzzin igen! Jag förstår henne...

Jag tycker också det känns kallt när jag går ner i vattnet, men det kalla vattnet är en förutsättning för att jag ska orka träna. Blir det för varmt tappar jag kraften direkt, vilket är ett vanligt fenomen när man har MS. Det får å andra sidan inte vara för kallt för då blir jag spastisk och stel som en pinne i benen. Temperaturen i vattnet är 27-28 grader vilket passar mig bra. Balansen blir också allt bättre och Tomasz hittar på allt svårare övningar för att utmana mig lite. Som att gå baklänges i vattnet och blunda tex.

På eftermiddagen var det dags för ridterapi igen! Jag kommer att rida två gånger till den här veckan, i morgon och på fredag. Idag gjorde jag lite övningar på hästryggen, vridningar, hänga runt halsen på hästen, andningsövningar m.m Bra träning för höfterna,  bålstabilitet, balans och mycket annat. När  jag gjorde övningarna gick en hästskötare bredvid och ledde Gwiazda i ett grimskaft.

Sen red jag själv i skritt och trav, över bommar, i volter och åttor och slalom mellan koner. Ridterapeuten är hon som är till höger i bild. En annorlunda grej som vi gjorde var att luta oss fram och sätta ringarna (som hon håller i handen) på hästens öron! Vi fick också sätta ringarna på våra egna fötter och rida med dem så ett tag. Bra övning för att träna på att hålla foten vinklad uppåt! Vi rider utan sadel och stigbyglar.

Stallet ligger i Gajewniki
ca en halvtimmes bilresa från Columna Medica.
Mycket var likt det vi gör på den ridterapi jag deltar i hemma. Fast Gwiazda är en tung och lite envis häst som kräver mycket mer skänkelarbete än den lätta och  lyhörda Fazenda som jag brukar rida hemma!

Jag var rejält trött i benen och ryggen efter halvtimmen på hästryggen! Och ganska frusen efter att ha suttit i det kalla ridhuset och tittat när Dennis red.





Som tur var hann jag hem till massage med Maciej kl 17 och därefter den varma och sköna vattensängsmassagen! Perfekt avslutning på en bra dag!




1 kommentar:

  1. Hej ! Läste din blogg, jätte intressant. Vilken fin och inspirerande rehab tid ni verkar ha haft. Kul att läsa om dina framsteg. Träffade Dennis på frykcenter förra året. Du får Hälsa Dennis från Tjockisen från Värmland ;-), Jag skall åter till frykcenter till veckan. Efter att ha läst din blogg känns det som ett mycket ålderdomligt alternativ :-(. Ha det så bra / Ulrika

    SvaraRadera