tisdag 26 februari 2013

Dag 2




Redcord
Redcord
Vaknade pigg och förväntansfull efter att ha sovit gott hela natten.

Frukost tillsammans med Dennis och Justyna kl 9.00




Klockan 10.00 träff med PT Tomasz för att göra en del tester, både manuella, datastyrda och med hjälp av REDCORD, en norsk uppfinning som fungerar både för att testa olika muskelgrupper och för träning. Därefter neurologisk undersökning av en professor i neurokirurgi som skulle kolla så att inte träningsprogrammen är kontraindicerade utifrån något i vår neurologiska status.


Här tittar vi på min fotisättning
och hur jag belastar höger respektive fot


All denna information används 

för att lägga upp träningen under
kommande veckor
Mest imponerad blev jag av ett dataprogram som kopplas till sensorer på min rygg när jag går på ett gåband, Läs mer HÄR. Den mäter en mängd olika funktioner i kroppen när jag står och går. Bland annat ser man precis hur mitt skelett fungerar, man ser i dataprogrammet hur varje enskild kota i ryggraden rör sig under gång, man kan se hur jag gör för att hålla balansen, hur jag belastar, hur fotisättningen fungerar m.m. m.m. Mycket imponerande. Den maskinen som finns på den här anläggningen är den enda i Polen.

Och här får jag se hur min ryggrad arbetar när jag går på gåbandet.

Hydromassage
Efter den fantastiska lunchen fick jag osteopatisk behandling för min onda axel och mer  träning med Redcord.

Därefter var det dags för massage! WOW!












Först manuell massage av benen och därefter hydro-massage i ett mörkt rum.


 Sen var det dags att gå igenom de olika redskapen på gymmet... men då tog det tvärstopp. Jag orkade helt enkelt inte mer. Det blev istället vila på rummet i en timme tills det var dags för vattengympa, som idag mest gick ut på att hitta avspänningen i kroppen. Så fint i poolrummet och helt underbar vattengympa! Det var Dennis PT Dagmara som höll i den.



Och så var den andra dagen till ända, efter en avslutande middag och lite småprat med Justyna och Dennis. Ser fram emot morgondagen, då det kommer att hända spännande saker! Förutom träning ska vi få träffa Dr Bill Code från Canada som kommer hit på studiebesök! Det var en oväntad bonus! Bill Code är läkare som själv har MS och framgångsrikt behandlats för CCSVI. Om detta har han skrivit artiklar och även böcker. Mer om detta i morgon!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar