torsdag 7 mars 2013

Dag 11

Ridterapi
Ridning på schemat för Dennis och mig idag! Så glad jag är, att ridterapi ingår i Ameds omfattande rehabiliteringsprogram! Det kommer en utbildad ridterapeut till en närliggande ridanläggning, bara för oss två, och hon har med sig en häst, som heter Gwiazda (som är det polska ordet för Stjärna). 

Gwiazda är ett svart sto av den irländska rasen Tinker. Jag har aldrig förut sett en helsvart tinker. Hon var också mindre än de brukar vara, en riktigt söt och ganska envis liten tjej, med bred rygg, jättestora hovar och vaggande skritt.

Idag red vi i skritt, hästens långsammaste gångart. Rörelsemönstret i skritt påminner för ryttaren om människans gång och en halvtimmes ridning i skritt ger samma träning som en halvtimmes promenad. Det finns även många fler fördelar med ridning som rehabilitering. 





Vi kommer att rida varannan eller var tredje dag, och nästa gång kommer terapeuten att lägga till lite övningar på hästryggen. Ska bli spännande att jämföra med det ridterapiprojekt jag deltar i hemma, Aktiv Rehab och Ridterapi. 





Väldigt trött efter en intensiv dag med akupunktur som avslutning! Det har hänt mycket mer spännande saker här idag och jag skulle ha gjort min halvtidsuppdatering, men jag väntar med det till i morgon och kryper i säng nu istället.  Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar