fredag 8 mars 2013

Dag 12


8 mars Internationella  Kvinnodagen


Den här fina tulpanen med en liten hälsning på Kvinnodagen från personalen på Columna Medica , stod på bordet i mitt rum i morse när jag kom från frukosten!  Tack, det värmde verkligen, för när jag tittade ut genom fönstret var det bara snö vart jag såg. Våren har visst ångrat sig!

Det kom 10 cm snö idag!













Kvinnans dag... betyder det att de övriga 364 dagarna är männens?? Det borde finnas en särskild dag för män också tycker jag, så kan vi få varsin dag och övriga 363 dagar kan vara för alla, oavsett kön. Tomasz berättade att i Polen finns faktiskt även Männens dag, men den uppmärksammas inte alls.

Men nu ska jag fortsätta berätta om vad som hände igår:

Igår var en helt crazy dag här på Columna Medica!  

Det ska göras en film om Ameds rehabiliteringsprojekt, så vi hade ett filmteam med oss igår, som följde oss under alla aktiviteter från morgon till kväll. De intervjuade oss också, mig och Dennis samt våra respektive tränare, Dagmara och Tomasz. Jag är ganska missnöjd med intervjun som gjordes med mig. Att göra något under tidpress är inte min starka sida och definitivt inte att prata engelska framför en kamera. Hade velat berätta mycket mer om mina tankar om rehabiliteringen här, men hittade inte orden. Hoppas i alla fall att något av det jag sa går att använda i filmen och att det inte låter alltför galet! 
Dennis och jag ler snällt mot fotografen

Har dock bestämt mig för att jag inte ska bli filmstjärna när jag blir stor! Det verkar vara så himla jobbigt att ha en massa paparazzis efter sig hela tiden… J








Ridning
Som jag berättade igår hade vi vårt första ridterapitillfälle igår eftermiddag. Det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.  Jag tror det kan vara ett bra komplement till träningen här.

Akupunktur
Vi fick också andra behandlingen med akupuktur igår. Det var förstås intressant för mig att höra tänket bakom hans val av akupunkturpunkter enligt TCM,  traditionell kinesisk medicin, eftersom jag själv arbetar med TCM-akupunktur.  

Kosten
Supergod zuccinisoppa med brunt ris

Vi är nu inne på andra veckan med  ”avgiftningskost”.

Den har varit väldigt strikt och bestått av grönsaker, (varav en del rotfrukter) groddar, glutenfria gryner och, korn (som t.ex brunt ris, hirs, linser, amaranth, quinoa, kikärter), oliver och olivolja samt en frukt per dag.

Varje frukost och kvällsmål har bestått av en varm grönsakssoppa med någon av grynerna eller brunt ris i.  Till lunch kokta eller rostade grönsaker med samma grynsort eller brunt ris



Grönsaksdrink och röd grapefrukt

Mellanmål på förmiddagen är en frukt och ett glas grönsaksjuice. Det serveras ofta på rummet och är underbart gott efter ett träningspass!

Sallad med rova och rädisor


Eftermiddagsmålet består av en fräsch och krispig sallad. Ibland med syrade grönsaker för att få lite probiotika. Vid ett par tillfällen har vi fått en fiskbit till salladen också. Då är det fest!


Sallad med spenat, tomater, gröna oliver och fisk
Däremellan grönt te, örtte och vatten. Kocken här är fantastiskt duktig på att laga och smaksätta maten och allt är vacker upplagt, inte en enda gång har det känns tråkigt att äta detta!                                                                                                                                                                         

                                                                                          
Blomkålssoppa med mungbönor
och grönt te
Eller…jo, kanske lite, när jag åt blomkålssoppa med mungbönor och drack grönt te, medan paret som satt vid bordet intill beställde in kalvfilé och tog ett glas rött vin till…  Jag mår i alla fall bra och är inte hungrig. Magen bråkade lite de första dagarna, men är nu helt OK.
Dietisten följer oss via mail och vi kan rapportera dagligen för att ev justera kosten utifrån hur kroppen svarar.

Efter helgen är "avgiftningen" över och då ska vi börja fylla på med lite annan mat. Ska bli spännande!

Halvtidsrapport
Igår var det ju också halvtid för mig i det här projektet. Vi gjorde om gångtesten från första dagen och det visade sig att jag kunde gå 50 meter längre innan vänster ben ger upp. Tomasz var dock noga med att tala om att halvtidsresultatet egentligen inte säger så mycket, eftersom man också kan vara ganska trött då. Men jag känner att jag går lättare och lite fortare. Känner mig lite friare i kroppen även om jag är trött.

Andra förbättringar är att jag inte längre känner så mycket av den isande/brännande smärtan i fötterna på nätterna!  Det är ju svårt att veta vad, av allt vi får här, som har bidragit till detta.  Men just nu struntar jag i det och är glad och tacksam så länge det är så! 

Det som gjort störst intryck på mig och som betyder väldigt mycket, är att smärtan i högra skulderpartiet och nacken är nästan borta! Har också fått tillbaka rörligheten i höger arm. Kan sätta på mig och ta av mig en tröja själv utan problem, vilket inte varit det lättaste tidigare.

Jag har kämpat med smärta och nedsatt rörlighet i min högra skuldra/nacke i snart ett år nu och provat alla möjliga och omöjliga behandlingar.  Alla har sagt olika, sjukgymnasten säger att jag ska styrketräna, osteopaten att jag ska vila, läkaren att jag ska äta antiinflammatorisk medicin, alternativterapeuten att jag ska köra akupunktur…. osv.  och alla har säkert haft rätt, utifrån sitt specialområde med fokus bara på min skuldra.

Från Diers hemsida www.diers.com
Men ingenting har hjälpt, för ingen har sett helheten...förrän jag kom hit! Här betraktas kroppen som en helhet. De har stor kunskap om hur olika rörelsemönster och obalanser påverkar, hur allt hänger ihop och hur man kan arbeta med det.  I rehabiliteringen kombineras anti-inflammatorisk kost,  sjukgymnastik, massage,  träning och alternativa metoder som akupunktur.  DIER-apparaten är förstås till stor hjälp för att kunna analysera och bedöma hur man ska lägga upp behandling och träning utifrån varje enskild individs rörelsemönster och skador. Jag har själv inte förstått att mina problem med skuldran kan hänga ihop med det rörelsemönster jag tillägnat mig pga MS. Men det går förstås inte att behandla ett symtom om man inte går till botten med orsaken och ser sammanhanget.

En annan fördel med en sådan här vistelse är att sjukgymnasten kan följa upp hur kroppen reagerar på träning och behandling varje dag, göra en utvärdering och kanske justera träningen eller behandlingen utifrån det.


Sjukgymnasten Tomasz Cudejkos osteopatibehandlingar har varit helt outstanding och han har gjort ett fantastiskt jobb med att minska smärtan och återfå rörligheten!  Att kunna få behandlingar så här intensivt under en längre period har förstås bidragit till det goda resultatet.

Tomasz är också suveränt duktig på att balansera träning och återhämtning, att lyssna in när jag behöver vila och samtidigt är han uppmuntrande och hejar på min träning.  Han håller dessutom reda på mig när jag glömmer tider, ringer och påminner…

Den intensiva gårdagen gjorde att det blev lite för mycket uttag från energikontot, så idag var det "pay-back-time", fokus på återhämtning och behandlingar.

Den craniosakrala terapin gör underverk och hjälper till att fylla på energikontot!  Dzięki Tomasz! Jesteś najlepszy!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar