söndag 10 mars 2013

Dag 14

Rehabilitering
Nu går jag in på sista veckan här i Ameds rehabiliteringsprojekt på Columna Medica i Polen. Kan inte fatta att jag varit här i två veckor redan! Varje dag är jag så tacksam att jag hade möjlighet att åka hit. Jag kommer att arbeta vidare för att andra ska få samma möjlighet!

Jag tror att alla med MS och andra kroniska sjukdomar behöver en längre sammanhängande period av "varje-dag-rehab" med fokus på  individuellt inriktad  behandling, med kost och träning, om man verkligen vill ha en förändring. Det är väldigt svårt att göra under en timme, en eller ett par gånger i veckan (i bästa fall). Och att göra det mer frekvent på hemmaplan försvåras av att man samtidigt måste klara av andra saker. Man har ett hem och kanske barn att sköta och ofta ett arbete som man måste orka med.

Vintersol LogoJag är verkligen tacksam för all rehabilitering jag har tagit del av, MS-skolan på Falu lasarett var en bra hjälp när jag nyss fått min diagnos och två rehab-perioder på Vintersol på Teneriffa har också hjälpt mig med träning och förbättrat min fysik.

Tillsammans har Dennis och jag en hel del erfarenhet av MS- rehabilitering, både i Sverige och utomlands. Vissa har varit bra, andra mindre bra. Men vi är helt överens om att inget är i närheten av det vi fått uppleva här! Helhetsperspektivet, professionaliteten, det omfattande utbudet och den höga kvalitén, både på boendet och vården är helt outstanding!

Bilden härintill syftar förstås på att man i Sverige inte får vara sjukskriven mer än en begränsad period, trots att man har en kronisk sjukdom... Det visade sig att Reinfeldt hade gjort en tankevurpa, en del sjukdomar går faktiskt inte över.  Rehabilitering är  inget man gör en gång för alla och sen blir man "frisk".

Vad gäller sjukskrivningsdelen har den kanske justerats lite och blivit något bättre, men inom området  rehabilitering drar man åt svångremmen alltmer. Endast nyinsjuknade får åka på rehabilitering i det landsting där jag bor.


Det står inskrivet i Hälso- och Sjukvårdslagen att Landstingen ska erbjuda rehabilitering och hjälpmedel till funktionshindrade. Men prioriteringarna ser olika ut och som det ser ut nu är det helt beroende på var i landet man bor, vilken typ av rehab man får tillgång till.

Rehabilitering är en livslång process när man lever med en kronisk sjukdom.
Förutsättningarna ändras allteftersom sjukdomen fortskrider och man behöver  komma iväg på en längre sammanhållen period då och då, där man kan ha fullt fokus på att förbättra och tillvarata de funktioner man har.

Jag tror att en sammanhållen rehabiliteringsperiod på några veckor, varje eller vartannat år, med uppföljning och kontinuitet hemma, skulle kosta en bråkdel av vad  alla mediciner gör. En del av de mediciner (med svåra biverkningar) som idag skrivs ut till människor med MS, tex mot fatigue, spasticitet eller smärta, skulle kunna undvikas med rätt rehabilitering.

80% av alla med MS lider av fatigue och då behövs mycket och dagligt stöd under en längre period för att orka genomföra den livsstilsförändring som krävs för symptomlindring.

Nu pratar jag inte om bromsmediciner. För dem som har bromsmediciner handlar det inte om antingen rehabilitering - eller läkemedel, utan om både - och!

Regelbunden rehabilitering skulle dessutom ge vinster som inte går att värdera i pengar; gladare och piggare människor som slipper tampas med jobbiga biverkningar, som orkar med sin familj, deltar i socialt liv och kanske kan arbeta och försörja sig själva i högre grad!

Läs mer om rehabilitering HÄR

Läs även Om att leva med MS på mitt sätt

Så, nu fick jag det sagt!

Åter till min rehabilitering i Polen!


Idag serverades papegojfisk från Röda havet till middag. Det lät ju exklusivt!  Den var inte jättegod men helt OK.

Jag har aldrig ätit denna fisk tidigare och bestämde mig för att ta reda på lite mer.

Papegojfiskar (Scarinae) är en underfamilj av tropiska fiskar tillhörande ordningen abborrartade fiskar.  De förekommer huvudsakligen i tropiska havsområden på korallrev vid Röda havet, Stilla havet, Indiska oceanen och AtlantenDe flesta arterna livnär sig av de växter som finns mellan korallerna, deras tänder är sammanvuxna och liknar en näbb. Med sina käkar maler de växterna till en fin paté. Papegojfiskar är hermafroditer. De kan alltså byta kön mellan hane och hona. (Wikipedia)
"Arterna är sällsynta på fiskmarknader utanför sitt utbredningsområde. Enligt Världsnaturfonden är papegojfiskar viktiga för korallreven och organisationen rekommenderar att undvika papegojfiskar vid köp av matfiskar " 

Hoppsan! Det var ju inte så bra...!


Provade en ny variant av massage idag, en vattensäng med strålar som masserar längs hela ryggen och baksidan av benen. En intressant upplevelse - så länge jag var vaken. Jag somnade nämligen gott under massagen. Kände mig pigg och utvilad, om än lite mörbultad efteråt.







Maciej tog sin an min bråkiga vänsterfot idag. Det blev en tuff kamp, båda är ganska envisa...

Maciej säger att massage är hans passion och att han älskar sitt arbete. Det märks! Se så glad han ser ut, fast han masserar en fot med en stenhård sena som inte vill ge med sig.

Jag är tacksam att det finns människor som älskar sånt! ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar