torsdag 28 februari 2013

Dag 4

Nu har vi varit här i 4 dagar och engelskan känns alltmer naturlig. Det har faktiskt inte varit några som helst problem att förstå eller göra mig förstådd. Märkte idag att jag räknade i huvudet på engelska när jag skulle göra 10 repetioner av en övning i gymmet.

Rehab.programmet börjar sätta sig och jag börjar känna mig "hemma". Jag vet var jag ska gå för de olika behandlingarna och hur jag ska hitta tillbaka till rummet!

Fick igår möjlighet att prata lite med ställets VD Josef Hesslinger, som vanligtvis bor i Tyskland, men är på besök ett par dagar just nu. Ni kan läsa mer om honom under gårdagens bloginlägg.

Liten fikahörna i anslutning till rehab.avdelningen,
 för en stunds vila och återhämtning.
Josef sa (efter att ha pratat med mig en stund, kollat igenom testerna och tittat på min träning) att min största utmaning under de här veckorna inte skulle bli träningen, utan att hitta en bra och hållbar strategi för återhämtning och vila.

Han har nog en poäng där.... Det är nåt jag ständigt måste jobba på, att inte överskrida gränsen för min kapacitet. Min positiva livssyn och min absoluta tilltro till min egen förmåga är i regel tillgångar som är till stor nytta, men sätter ibland käppar i hjulet för mig.

Och vet ni vad? Han ordinerade MASSAGE två gånger VARJE DAG!  Jag får börja förmiddagen med massage av mina spastiska ben och avsluta eftermiddagen med rygg, axlar och nacke. Kan ni tänka er hur underbart det är!? Och vilken nytta det gör!

Förutom det får jag också hydromassage, dvs undervattensmassage, samt osteopatisk behandling av min skuldra och nacke. PT Tomasz är fantastiskt duktig på detta! Han hjälper mig också med träning av bl.a bålstabilitet  i Redcord.

På gåbandet
 Gymträningen handlar mycket om rörlighets-, stabilitets- och balansträning. Jättebra övningar,
en del helt nya för mig, som jag kommer att fortsätta med när jag kommer hem. Och så kör jag gångträning på gåbandet, uppdelat på två gånger per dag.

Varje eftermiddag har jag och Dennis också övningar i poolen, samtidigt.


Vi har behandlings- och/eller träningpass varje dag mellan 9.30 och 12.30.  Därefter lunch, vila och återhämtning till kl 15.00 och sen kör vi igen till kl 18.00.


Lunchen bestod idag av brunt ris med varma grönsaker. Gott!
sedan somnade jag som en stock under lunchpausen, vilket inte hör till vanligheterna.
Min MS-fatigue brukar inte göra mig  "sovtrött" utan jag blir helt tömd på energi, som om någon dragit ur kontakten och det kan stundtals göra mig oförmögen att röra på mig och att tänka klart, men jag brukar inte kunna somna.



Akupunktur!
Eftermiddagspasset avslutades med akupunktur enligt TCM, traditionell kinesisk medicin. Det är en läkare som är neurokirurg och arbetar på ett sjukhus i Lodz, som även är utbildad i kinesisk medicin som ger akupunkturen och han kommer att komma hit en gång per vecka för att behandla oss. Det här är ju min hemmaplan, så vi hade mycket att prata om! En perfekt avslutning på dagen!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar